Personalitate, fiindcă Transalpina e totodată energică, epuizantă, odihnitoare, imprevizibilă, provocatoare. Față de orice alt drum din țară, Transalpina cuprinde toate elementele pe care ar trebui să le aibă o călătorie cu satisfacții complete: ulițe rustice cu case vechi, românești, umbrite de stejari în Mărginimea Sibiului; lacuri de munte de la Șugag în sus; turme de oi și de măgari, din loc în loc; brazi cu cetini aplecați peste drum, pe porțiuni de zeci de kilometri; serpentine hipnotizante, în gol alpin, între Obârșia Lotrului și Rânca.
Lungimea Transalpinei este de 141 km, fiind de fapt șoseaua care leagă orașul Novaci, din județul Gorj, de orașul Săliște, din zona Mărginimea Sibiului, adică din județul Sibiu. Prin urmare, Transalpina coincide parțial cu DN 67 C, mai exact din punctul în care, coborând din Mărginime, ajunge în satul Șugag. Așa că, dacă acceptăm că Transalpina se numește Drumul Regelui, atunci ea nu pornește, cum s-ar crede, din Sebeș, doar pentru că de acolo începe DN 67 C, ci din Săliște. Trece prin Poiana Sibiului, Jina și Șugag, după care continuă, în urcare, înspre Obârșia Lotrului și Rânca. Atinge, în Pasul Urdele, 2.145 m, ceea ce îi acordă titlul de cea mai înaltă șosea din România. Mai înaltă decât însuși Transfăgărășanul.
Azi, șoseaua netedă, albastră, suficient de lată care pleacă din Transilvania județului Sibiu și ajunge în Oltenia județului Gorj e, practic, șoseaua care sparge norii. Șoseaua șoferilor care nu se mai satură de mers și a motocicletelor cu numere din alte continente.