Oașa este, fără îndoială, cel mai sonor nume din Șureanu. Poate pentru că e pe malul lacului cu același nume, pe lângă care trece celebra Transalpina, poate pentru că e ctitorită de Mihail Sadoveanu și Ionel Pop, în 1936, poate pentru că mănăstirea în sine a devenit un punct de referință în monahismul românesc, începând cu 1990, anul sfințirii ei ca mănăstire. Cert e că, înainte cu mult timp ca Transalpina să existe și înainte cu mult timp ca mănăstirea să fie vestită, Oașa fusese dintotdeauna ceea ce este și azi: un loc ferit de lume. Sau, altfel zis, un loc mai aproape de cer.
Nici turismul Transalpinei și nici îmbulzeala pelerinilor n-au reușit să tulbure tihna de dincolo de poarta de lemn cioplit a mănăstirii. E spațiul arhaic prin excelență, care încremenește timpul în mod anistoric: icoane făcătoare de minuni, lângă altar; copii, adulți și bătrâni, îmbrăcați cu toții în straie populare la slujbă; seri duhovnicești la lumină de lămpaș; muncă și rugăciune de dimineața până noaptea, dusă de obștea călugărilor întocmai ca în Athos. Oașa este, pentru sufletul celor ce i-au călcat pragul, un loc cu binecuvântări.
De acea blândețe creștină nesimulată de care vorbesc îndeobşte poveştile cu tâlc ale Patericului te convingi stând de vorbă cu oricare dintre frații monahi de la Oașa. Dar în special cu starețul Iustin Miron, călugărul de la care aflăm că obștea de la Oașa este alcătuită din monahi păstoriți de însuși Teofil Părăian, vestitul duhovnic de la Sâmbăta, adormit întru Domnul. Urmele marelui părinte sunt, așadar, pretutindeni în mănăstire, astfel că, pentru cei care au avut bucuria de a-l cunoaște, o simplă vizită la Oașa va însemna mult. Nu mai puțin contează faptul că monahii „de la Fetița”, cum i se mai spune mănăstirii, sunt oameni cu carte, deloc străini de ceea ce se întâmplă în lume, în ciuda prejudecăților noastre pripite la vederea hainelor lor negre, a bărbilor lungi, a privirii plecate în pământ. Sunt intelectuali veritabili, iar dovadă stau saloanele lor teologice, organizate de obicei în lungile seri de iarnă, când se face studiu biblic. Nimic mai plăcut într-o seară geroasă. Oricine e bine primit.
Acces: Alba Iulia – Sebeș (DN 1) – Șugag – lacul Oașa (DN 67 C) – mănăstirea Oașa (DJ 704). Distanță față de Alba Iulia: 75 km.
Descrierea accesului: din șoseaua Transalpina (DN 67 C) care pornește din Sebeș, faci dreapta la barajul Oașa pe lângă lac, pe DJ 704 și continui 2 km până la mănăstire, care se află lângă drum.